Een kostbaar weekend
Het is het weekend van 17 en 18 april en we besluiten om onze eerste tocht vanuit Lemmer te maken. Omdat de 'oude' buurman van Hans een caravan heeft staan bij zijn broer in Stavoren lijkt ons dat een aardig doel om weer een beetje te wennen aan het zeilen.
Naar Stavoren
Nadat op zaterdagochten de boodschappen zijn gedaan vertrekken we met een mooi windje uit de haven van Lemmer. De windrichting is niet zo gunstig en we moeten een paar keer tegen de wind opkruisen. In de loop van de dag gaat het steeds steviger waaien en we hebben voor het eerst al zeilend een rif in het zeil gelegd, zonder de motor te starten.
Uiteindelijk blazen we naar de Johan Frisosluis van Stavoren. Eenmaal door de sluis zeilen we met de motor bij door het Johan Frisokanaal naar Warns waar Eelco, Edgars broer, zijn bedrijf heeft. Het is inmiddels tegen de avond en we vinden een plekje voor de nacht.
Onze motor
's Avonds drinken we een biertje met Edgar en zijn familie. Eelco heeft verstand van motoren en boten. Hij vraagt aan ons hoe oud de motor is waarmee we op reis willen. 17 jaar, vertellen wij trots. Eelco is van mening dat het belang van de motor in een zeilboot vaak onderschat wordt. Wíj dachten met onze oude motor nog wel de wereld rond te komen. Eelco maakte ons duidelijk dat dat waarschijnlijk niet gaat lukken. Een motor in een zeilboot gaat op z'n hoogst drie- tot vierduizend uren mee. Onze motor heeft inmiddels meer dan tweeduizend uur gedraaid. En wanneer je met een kapotte motor op een onbekend tropisch eiland ligt zal de plaatselijke handelaar altijd proberen er een slaatje uit te slaan. Nu is onze motor nog in goede conditie en heeft hij ook nog een hoge inruilwaarde. Maar eenmaal stuk is-ie niets meer waard.
Een hoop centjes
Een nieuwe motor kost ongeveer tienduizend euro's. Met inbouwen erbij komt er nog zo'n vijftienhonderd euro bij. Voor onze oude motor krijgen we nog twee en een half duizen euro terug. Een simpele optelsom leert ons dat we negen duizend euro aan ons budget moeten toevoegen als we Eelco's advies opvolgen. Het lijkt ons verstandig om ons te oriënteren op de mogelijkheden die er zijn. Wat is wijsheid en door wie laten we ons informeren?
De terugtocht van Stavoren naar Lemmer werd een stoere mannentocht. De wind is gedraaid en weer kruisen we op om tegen de wind om Vrouwenzand (een ondiepte bij Stavoren) te komen. De hele dag windkracht 5 tot 7. Het is heftig en Hans is een beetje zeeziek. Toch genieten we ervan.

Update
Inmiddels weten we meer over onze motor. Kijk voor een update op een nuttig weekend.