Wat vooraf ging
Leren zeilen
Een reis rond de wereld met eigen zeilboot. Prachtig idee maar Hans had nog maar zelden gezeild. Dus, in juni 2000 planden we een cursus kajuitjachtzeilen. We behaalden de diploma's CWO 1 en 2. De basis was gelegd. De ervaring deden we op met zeilen in open bootjes. De plek des onheils was de Loosdrechtse plassen en soms ook de Vinkenveense plassen.
In de zomer van 2000 vlogen we naar Griekenland om aldaar met een flottielje mee te varen. Dat was wel wat anders dan de Loosdrechtse plassen. Onze eerste zeezeil-ervaring was een feit. In het jaar daarop hebben we na een week flottielje zeilen in Turkije zelfstandig nog een week de zeeën bedwongen.
Het liefst een Najad
Omdat we nu enige zeilervaring hadden opgedaan werd het belangrijk om ons te gaan oriënteren op de botenmarkt. Een bezoek aan de HISWA en het rondneuzen op internet gaven ons het idee dat een scandinavische polyester boot een goede keus kan zijn. Ook hebben we ons verdiept in de mogelijkheden van stalen schepen. Uiteindelijk had polyester onze voorkeur.
Met een makelaar hebben we een paar schepen bekeken en daarna besloten dat het waarschijnlijk een Hallberg Rassy moest worden. Die zijn betaalbaar, betrouwbaar genoeg voor een wereldreis, hebben de goede indeling en voor Hans voldoende stahoogte. De Najad was eigenlijk een betere keus maar niet geschikt voor onze portemonaie.
Totdat we in een weekend in februari 2002, waarin we eigenlijk naar de grote botenbeurs in Düsseldorf zouden gaan, besloten om op een advertentie af te gaan. In Scharendijke lag namelijk een betaalbare Najad. Hij zag er niet aantrekkelijk uit en stond al meer dan een half jaar te koop maar was wel wat we zochten met alle voorzieningen voor lange reizen. De beslissing was sneller gemaakt dan we dachten en al onze spaarcenten werden opgemaakt om de boot te krijgen die ons de wereld rond zou gaan brengen.
Wouw, een eigen boot
Na een zeer spannende tocht via de staande mast route brachten we de boot van Warmond naar Monikkendam waar we een plek in de Marina hadden gereserveerd. De eerste ervaringen met een 36 voeter hadden we binnen. Het manouvreren in de overvolle Sixhaven in het midden van de nacht zullen we nooit vergeten.
De zomer van 2002 gebruikten we om de boot te leren kennen en om ook een stukje Noordzeezeilervaring(?) op te doen. We leerden onze bootje kennen en bedachten een naam.
In de winter van 2002 - 2003 hebben we ons teakdek door jachtbetimmeringsbedrijf Dörr in Lemmer laten vernieuwen omdat het niet meer te repareren was (zie onze oude website). In de loods bij Dörr plakten we de naam en het beeldmerk op de boot en toen voelde het eigenlijk pas echt als onze boot.
In de zomer van 2003 hebben we onze ervaring Marker- en IJsselmeervaren uitgebreid en hadden we plannen om naar Noorwegen te gaan. Helaas ging dat niet door (zie onze oude website) maar naar Engeland oversteken was een fantastische belevenis en zorgde ervoor dat we nu helemaal staan te popelen om weg te gaan.