Happy Monster: Sailing Around the WorldHappy Monster Logo
Happy Monster: Sailing Around the World
3 oktober 2004

Help! Wat moeten we met onze motor?

Nadat een aantal maanden geleden voor het eerst door een handelaar iets over onze motor was gezegd, is er een heel proces op gang gekomen. We gingen twijfelen over de geschiktheid van onze huidige motor voor onze wereldreis.

Reviseren of toch niet?

Hij start altijd zonder problemen en loopt als een zonnetje. Dus waarom iets inruilen dat nog goed functioneert? Maar hij is wel 17 jaar oud. Twijfels, twijfels en nog eens twijfels. We hakken een knoop door en laten de compressie meten. Uit deze meting blijkt dat de compressie veel te laag is en dat de motor is vervuild.

De prijsopgave voor revisie was een enorme schok. De vooraf voorspelde 5000 euro liepen op tot bijna 8000 euro. Alleen als de zuigers helemaal in orde zijn kan de prijs nog meevallen. Moeten we ons motortje dan toch maar inruilen? Op de Hiswa in IJmuiden zien we er genoeg staan. Vetus, die we nu ook hebben,Yanmar, Nannie, Volvo Penta en Volkswagen.

Volkswagen

Op de stand van Volkswagen staat een superverkoper. Hij weet heel erg goed te vertellen wat alle voordelen van de Volkswagenmotor zijn. Ik moet zeggen de motor ziet er ook erg gelikt uit. Wij wijzen op het nadeel dat aan de andere kant van de oceaan geen vertegenwoordiging is van Volkswagen. Maar, volgens de verkoper is dat natuurlijk geen nadeel want de onderdelen die stuk kunnen, zijn erg gemakkelijk te vervangen en die sturen ze gewoon op. Een kind kan de was doen. Wij houden echter onze twijfels hierover.

Terug op onze boot moeten we bekijken of zo'n Volkswagenmotor wel gaat passen. Yanmar is wereldwijd vertegenwoordigd en die motor past waarschijnlijk makkelijker in onze machineruimte.

Bij wie kan je terecht voor goed advies? Je kan alles laten inbouwen als het maar past. De ene zeiler heeft ervaring met Yanmar en nooit problemen, een ander heeft met zijn Nannie ook nooit problemen. Over de Volkswagen kan niemand ons iets vertellen omdat die nog niet zolang op de botenmarkt is.

De Volkswagenverkoper sprak ook over eventuele sponsoring. Maar over details hebben we het niet gehad. Komen ze ons tegemoet in de kosten en kunnen ze er dan ook voor zorgen dat zo'n motor echt past in onze boot? Het blijft een woud van vragen waar we nog niet uit zijn.

Vriend Ben

Totdat,… Ben, een goede vriend van ons met verstand van motoren aan boord komt. Een compressie van ongeveer 20-22 blijkt hij helemaal niet véél te laag te vinden. En uh,… zijn de kleppen wel gesteld voordat de compressie is gemeten? Bij navraag blijkt dit niet het geval te zijn. Ben en Hans kruipen vervolgens tot aan hun ellebogen in het vet en stellen de kleppen. Nu moeten we alleen de compressie nog opnieuw laten meten.

En hoe zit het met de vervuiling van de motor? Is het mogelijk om met een reinigingsmiddel erin de motor weer "schoon te varen?" Volgens Ben zijn dergelijke middelen gewoon te koop.

We bellen nog een aantal revisiebedrijven en een servicemonteur van Vetus. Een compressie van ongeveer 20-22 blijkt geen reden tot revisie. Steigerpraat!!

Zijn we belazerd? Of is een uitleg mogelijk?

Als Meneer Volkswagen met een erg interessant aanbod komt en zijn motor past, dan is dat waarschijnlijk nog de enige overweging om ons mooi lopende motortje te vervangen. Doet Meneer Volkswagen dat niet dan gaan we met ons huidige motortje gewoon de wereld rond.

Ben, je hebt een etentje verdiend!!!

 

Copyright © 2004-2017 Dory Janssen en Hans van Domselaar